HartKlachten & Falen
Waarom Sporten/bewegen zo veel effect heeft op chronische hartklachten. 

Dat bewegen gezond is zal niemand verbazen. Maar wanneer mag je verwachten dat sport en bewegen effect heeft? Uit literatuuronderzoek van fysioloog Dick Thijssen blijkt dat zelfs één keer sporten al direct een beschermend effect heeft op het hart. Hij publiceerde zijn bevindingen in JAMA Cardiology.

Sporten biedt bewezen bescherming tegen hart- en vaatziekten. Zo heeft regelmatige lichaamsbeweging een gunstige invloed op risicofactoren als gewicht, bloeddruk en vetmassa. Het duurt alleen enkele maanden voordat deze invloed merkbaar is. Daar komt bij dat deze risicofactoren maar een deel van het beschermende effect van sporten kunnen verklaren. Fysioloog Dick Thijssen zocht in de wetenschappelijke literatuur naar andere beschermingsmechanismen en vond aanwijzingen dat sporten ook op hele korte termijn gunstig is voor het hart.
 
Rust roest
Uit diverse studies bij mensen en dieren blijkt dat direct na één of enkele malen intensieve beweging de kans op hartschade na een infarct aanzienlijk verlaagd is. Dit effect is direct zichtbaar en houdt twee tot drie uur aan. Na ongeveer een dag komt het beschermende effect terug en houdt vier tot vijf dagen aan. Zodra je regelmatig gaat sporten, blijft dit langetermijneffect in stand en blijf je profiteren van deze beschermende effecten. Zodra je stopt met bewegen, dooft het effect weer uit.

Kleine beetjes helpen
Dick Thijssen benadrukt dat lichaamsbeweging de allerbeste manier is om hartziekte te voorkomen: “Uiteraard moet je blijven sporten, en op de langere termijn heb je nog meer profijt door verbetering in risicofactoren en bloedvaten, maar bescherming is dus al aanwezig vanaf de allereerste keer sporten. Dit is een zeer positieve en bemoedigende boodschap voor eenieder die start met sporten. De positieve effecten zijn immers vanaf dag één direct en ruimschoots aanwezig.”  

info@buitenadem-sport.nl